29 August 2008

Rejab, Syaaban, Ramadhan...

Segala Puji bagi Allah, Tuhan yang menguasai Hari Pembalasan serta Tuhan yang Maha Kuasa atas tiap sesuatu. Dengan Kebesaran dan Kemuliaan Allah, maka kita sebagai hamba-Nya dianugerahkan kita akan rahmat-Nya dan menjadikan bulan Rejab, Syaaban dan Ramadhan bulan yang dikurniakan ratusan malah ribuan pahala yang dilipat-gandakan yang mana tiada terdapat dalam bulan-bulan Islam yang lain. Sabda Nabi: “Bulan Rejab bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku dan Bulan Ramadhan bulan umatku.” Al-Hadis.

Pada Bulan-bulan ini terbukanya pintu langit dan terbukanya pintu syurga. Dalam erti kata lain, bulan yang diterima oleh Allah doa-doa hamba-Nya, bulan hamba-Nya menempah syurga. Bulan yang digalakkan hambanya banyak istighfar, bulan yang mudah diterima keampunan dan taubat dari hamba-Nya, bulan untuk hamba-Nya memperbanyakkan amal ibadat dan berbakti kepada-Nya – Bulan yang mudah untuk mencapai keredaan-Nya.

Maka beruntunglah sesiapa yang mengetahui dan beramal padanya, dan sungguh rugilah siapa yang tiada mengetahuinya dan tiada pula beramal padaNya. Janganlah sampai kita menghadap Allah nanti dengan kekosongan tangan yang menghampakan, kita pulang dengan kemiskinan amal yang amat mengecewakan, dengan tangisan air mata penyelasan yang langsung tiada membawa erti kepada kita.

Atas tujuan tersebut, maka kita mohon doa kepada Allah yang Maha Kuasa akan kekuatan untuk mengamalkan segala amal yang digalakkan terutama dalam bulan-bulan ini. Mudah-mudahan kita menjadi hambaNya yang sentiasa mentaati perintah Allah dengan melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya kerana Allah dengan ikhlas.

No comments: