28 April 2009

ADAKAH KITA BERADA DITEMPAT YG SEPATUTNYA...?

“Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Taubah : 18).

Alhamdulillah… merujuk kepada tajuk entry kali ni, saya pasti anda semua sekarang mesti berada di depan PC ataupun Laptop/Notebook korang… dan sedang membaca entry yang saya post-kan… ini bermakna anda berada ditempat yang sepatutnya… memang pun… pada keadaan yang sepatutnya… wallahu’alam jika anda semua buat apa selain membaca entry ni… atau hanya suka-suka… semoga hasil tulisan kali ini dapat manfaatkan saya yang menulis dan anda yang membaca…

Kita dikurniakan Allah dengan pelbagai nikmat yang tak mampu kita hitungkan… sedang dalam diri kita pun masih belum mengenal sepenuhnya fungsi tubuh badan, ini kan pula nak mengetahui nikmat-nikmat Allah yang Maha Luas… Subahanallah… kerdilnya aku… Fiman Allah:

“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Ibrahim:7)

Allah beri kita nikmat untuk kita syukur kepada Allah, tapi jika kita kufur nikmat dan menyalahgunakan nikmat-nikmat Allah, maka pasti dan pastilah azab Allah sangat hebat dan sangat berat…

Jadi adakah anda berada ditempat yang sepatutnya, sebelum ini dan selepas ini… kemanakah anda akan pergi, adakah ke tempat yang sepatutnya atau sebaliknya… Hidup sebagaimana yang anda inginkan… kata-kata Ally dalan rancangan Ally…

Kita biasa mengikut kehendak hati dan apa yang difikirkan… apa yang kita fikirkan, itulah yang akan kita buat… jika kita fikir nak ponteng kerja, memang akan kita ponteng kerja… Jika kita fikir nak buka blog, maka korang dah pun buka blog Muqaddimah ni… dan buka blog-blog yang lain serta website-website entah apa lagi yang korang tengah buka sekarang… saya bersangka baik yang anda semua sedang mencari ilmu dengan teknologi yang satu ni.. Alhamdulillah, semoga ia bermanfaat… Hidup sebagaimana yang anda fikirkan…

Jika ada antara kita yang inginkan atau berkehendak ke tempat-tempat maksiat… maka perbanyakkanlah Istighfar… biar atas tujuan kajian dan penyelidikan sekalipun… kecuali lah anda seorang penguatkuasa agama yang kerja siang malam masuk kelab dangdut, kelab-kelab hiburan, lorong-lorong gelap… dah itu kerja diorang… yang kita yang bukan ahlinya jangan ada niat sekali pun… itu bukan tempat untuk kita… dan tak sepatutnya kita kesana…

Ataupun ada diantara anda yang cuba-cuba nak ke rumah urut… sebab seharian kerja… memang penatkan… maksudnya rumah urut yang bukan sepatutnya kita pergi… tapi kalau nak betulkan urat saraf yang dah bersimpang siur tuu… silakan ke rumah tukang urut tradisional yang diiktiraf Kementerian Kesihatan Malaysia… tapi lebih baik jika anda suruh suami atau isteri korang urut-urutkan korang… sekali diberi urutan cakar Harimau daa… kan best… itu kalau da kawin laa… yang belum jangan gatal-gatal nak pergi ketempat yang sepatutnya tuu…

Kita biasa stress dan tertekan.. samalah tuuu… saya dan kita semua pasti pernah mengalaminya… betulkan… jika anda tidak pernah stress… tak dapek den nak nolong ehh… apa yang saya faham tentang stress ni adalah satu tindak balas fizikal, emosi dan mental kepada sesuatu keadaan atau peristiwa… betul ke tuu… jika tak betul tolong betulkan… bila kita alami sesuatu yang kurang selesa.. so stress la korang tuuu… tak kira la korang tu berapa umur sekarang, laki atau perempuan… termasuk yang tengah-tengah… apa bangsa korang dan apa agama korang…

Masalahnya yang saya nak utarakan… adakah kita ke tempat yang betul apabila kita stress ni… kusut kepala dibuatnya… macam nak pecah je kepala ni… bosan-bosan, macam nak mati jer… itu orang memang stress sehabis stress… pernah tak korang alami macam tu… jawab-jawab… semua stress itu adalah ujian dari Allah untuk kita… bukan apa, Allah nak tengok kita dapat bersabar atau sebaliknya… Allah nak uji iman kita… dan sudah pastilah Allah nak tengok ke tempat mana yang sepatutnya kita pergi bila stress…

Saya rasa mesti ramai yang akan kata pergi jumpa pakar motivasi yang dapat naikkan semula semangat korang… tapi mesti ada juga yang akan kata lain… masing-masing punya pandangan lah… tak salah pun… ada juga yang suka pergi jauh ke desa, kononnya nak lepaskan stress kat situ… nak jerit-jerit kuat-kuat.. aaaahhhhhhh… pastu korang perasan lega… apa-apa aje… dah itu cara korangkan…

Tempat yang sepatutnya saya dan anda semua pergi.. tak lain dan tak bukan, rumah Allah.. surau atau Masjid… conform korang akan dapat hilangkan stress… Insyaallah… itulah sebaik-baik tempat yang patut kita pergi… terutamanya lelaki muslim…

Allah letakkan kita di tempat yang paling baik, masjid adalah tempat yang paling Allah suka… Seorang yang melangkah saja ke masjid, walaupun dia tak buat apa-apa amal lagi, baru saja melangkah, maka Allah telah ganjarkan orang tersebut dengan pahala, setiap langkahnya akan diberi pahala… setiap langkah nya Allah akan ampunkan dosa… setiap langkahnya Allah naikkan darjat… dan stress yang kita alami pasti akan hilang… percaya dan yakin…

Dengan sifat Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani kepada hamba-hamba-Nya, sifat ehsan Allah, kemuliaan umat Nabi Muhammad SAW, maka pahala yang berlipat kali ganda akan kita perolehi… belum pun buat amal, baru saja melangkah nak ke masjid, maka sudah dikira pahala untuknya… ditambah lagi dengan kita berniat iktikaf, solat sunat tahiyatul masjid serta menunggu waktu solat, maka kita sudahpun dikira bersolat… betapa pemurahnya Allah swt kepada hamba-Nya…

Jom kita ke Masjid…!!! Ambil berkat, semoga Allah turunkan Hidayah-Nya… malang sangat-sangat malang jika anda tak pernah langsung menjejakkan kaki ke masjid/surau.. so bermula hari ini.. kita niatkan dalam diri kita untuk berusaha ke masjid… terutama solat lima waktu… jika anda sudah lama ke masjid, maka kita istiqamah untuk ke masjid… istiqamah sampai mati… Sesungguhnya kita adalah pilihan Allah… minta doa supaya kita selalu ketempat yang sepatutnya kita pergi… Amin… Adakah anda ditempat yang sepatutnya…???

2 comments:

azharjaafar said...

Alhamdulillah sy isteri seorang karkun and ibu kepada 6 org da'i n da'iah (insyaAllah) selalunya tmpt sy di umah. InsyaAllah azam bila suami blk dr khuruj 4bln nk klr mastrt.

Ahlia Azhar

Luqiem said...

Masyaallah... semoga Allah memberi perlindungan kepada mereka-mereka yang keluar di jalan Allah... Isteri-isteri yang redha dengan kerja suami maka Ganjaran yang tak ternilai akan diber oleh Allah...