16 February 2009

JANGAN BERSEDIH...

Sepanjang kita mengharungi kehidupan seharian dan hari-hari yang sebelumnya, pastilah kita merasa sedih, dan sedih itu memang merupakan sifat semula jadi manusia… aku, engkau , dia… semua kita pasti merasai sedih… belum pernah dan tidak akan ada manusia yang tidak pernah merasai sedih… Ia adalah mustahil… sangat mustahil.. kerana itu adalah sunnah Allah…

Persoalannya kenapa perlu kita bersedih?

Setiap ciptaan Allah ada pasangannya yang tersendiri… seperti lelaki pasangannya adalah wanita, bulan pasangannya matahari, dan aku ada pasangan aku sendiri, hehehe… begitu juga dengan sedih, sedih pasangannya adalah gembira… ya gembira!!! Kenapa kita pilih untuk bersedih jika ada gembira… kenapa kita pilih derita jika ada suka, bahagia… tetapi kebanyakan kita masih lagi bersedih.. huhu, aku bertanyakan kepada diri kenapa..? kenapa…? Kenapa..?

Rupanya sudah menjadi sifat kita manusia… akan bersedih, bersedih kepada sesuatu yang mungkin hanya kita sendiri ada alasannya… mungkin bersedih kerana tidak dapat gaji, bersedih kerana gagal dalam peperiksaan, bersedih kerana putus cinta, dan sekarang mungkin ada yang bersedih kerana dibuang kerja dek kemerosotan ekonomi dunia… dan banyak lagi alasan-alasan yang lain.. yang aku tak tahu… kenapa kita nak bersedih sangat… adakah anda sedang bersedih… baca blog pun bersedih.. huhu..

Walau bagaimana sedih pun kita, kita perlu atasi rasa kesedihan tersebut… jika tidak, kita akan menjadikan sedih itu sebagai belenggu yang menghantui perasaan kita… sehingga kita menjadi hamba kepada perasaan kita sendiri yang akhirnya menjadikan kita hilang pertimbangan dan sebagainya… kita akan menjadi murung, buat kerja sambil lewa, merasa malas, duduk bersendirian, tidur tak lena, mandi pun tak nak… apalah nak jadi nii… sedih punya pasal…

Ya.. kita memang perlu bersedih… sangat perlu… kenapa kita perlu bersedih..? kita hanya manusia, yang penuh dengan dosa dalam diri kita… banyak maksiat dan perkara mungkar telah kita buat, sedar atau tidak… perintah Allah kita langgar, Suruhan Allah langsung ditinggalkan, sunnah Nabi apatah lagi… aku, engkau, dia.. kita perlu bersedih… sedih dengan nasib diri yang tidak tahu apakah penghujungnya… dengan amalan dan ibadat yang entah kemana.. mana mungkin aku, engkau, dia dapat masuk syurga… sedihnya aku jika segala amalan dan ibadat yang dibuat sepanjang hidup ini tidak diterima oleh Allah… sedihnya aku… solat aku lengahkan, jika solatpun tidak pernah khusyuk… sedihnya… sedih lagi pada orang yang kata dirinya islam tapi tidak pernah nak amal agama… jika ada pun kerana terpaksa.. baik tak payah buat… katanya.. sedihnya aku dengan orang macam ini… beribadat kerana terpaksa… semoga Allah buka pintu hatinya…

Bila kita sedih dengan nasib diri kita pada penghujung hayat kita kelak… maka kita akan mudah untuk amal agama.. amal segala bentuk ibadat, dari yang fardu sehinggalah yang sunat… dek lantaran kesedihan kita, maka Allah buka pintu hati kita… bukan dengan kita hanya bersedih semata-mata… tetapi kita kena minta pada Allah diberi kekuatan untuk amal agama dan sebagainya…

Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih, lantas Rasulullah saw bertemu dan bertanya kepadanya: “Wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?”

Sahabat tersebut menjawab: “Ya Rasulullah, aku bersedih kerana beban hidup yang terlalu berat di atas bahuku.”

“Apa dia?” kata Rasulullah.

“Hutang yang membelenggu diriku, dan kesedihan yang mengikat sanubariku.”

Baginda bertanya: “Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaan, akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?”

“Balaa ya Rasulullah. Sebutlah, apakah doa, apakah amalan tersebut ya Rasulullah.”

Lalu baginda mengajarkan sepotong doa. “Wahai sahabatku, jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya-Alllah sebanyak mana pun hutangmu, akan dilunaskan Allah SWT, setebal mana pun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah.”

Apakah doa tersebut…

Maka Baginda mengajarkan kepada kita doa tersebut…

“ALLAHUMMA INNI A’UZUBIKA MINAL HAMMI WAL HAZAN WA A’UZUBIKA MINAL A’ZIWALKASAN WA A’UZUBIKA MINAL JUBNI WAL BUKHLI WA A’UZUBIKA MIN GHALABATID DAIN WA KOHRUL RIJAL”

“Ya Allah Aku Berlindung Daripada Keresahan Dan Kesedihan, Aku Berlindung Kepada Mu Ya Allah, Daripada Sifat Malas Dan Juga Lemah Dan Aku Berlindung Kepada Mu Ya Allah Daripada Sifat Penakut Dan Juga Bakhil, Aku Berlindung Kepada Mu Ya Allah Dari Beban Hutang”

Semoga Allah beri kekuatan kepada aku untuk amalkan doa ini pagi dan petang… dan terima segala amal ibadatku… kita semua kena minta pada Allah lagi dan lagi… banyakkan doa.. jika kita masih bersedih, biarlah kesedihan kita itu adalah kerana kekurangan diri kita dalam mengabdikan diri kita kepada Allah…

2 comments:

Aishah Nur Hakim said...

syukran awak~

saya bersedih..sebab,..rupanya sy belum benci dosa yg lama..ulang dan ulang lagi..
saya bersedih..sebab masih belum pandai bersyukur..
solat saya..jangankan khusyu'..nak awal waktu pun liat...

huhuhu...sy bersedih ni

LokmanHakim said...
This comment has been removed by the author.