03 March 2009

SATU SUBAHANALLAH… MEMBEZAKAN TINGKAT SYURGA


Kita panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT.. Kerana apa… kerana Allah SWT telah pilih kita… Allah SWT masih memberikan nikmat-Nya… dan kita mudah menunaikan segala perintah yang disuruh oleh Allah… solat, puasa, bayar zakat dan tunaikan Haji sebagaimana cara yang Allah swt tunjukkan…

Kalaulah manusia ini aku, engkau, dia… Allah nampakkan pahala ganjaran amal-amal agama ini, maka tidak dapat manusia ini membayangkan ganjaran yang terlalu besar… amal-amal agama ini Allah hijabkan di dunia ini… tapi bila kita kembali kepada Allah kelak, bila kita mati.. maka amal-amal agama yang kita amalkan sepanjang hidup kita akan dibuka seluas-luasnya.. kesan tahajud, kesan baca quran, kesan sedekah, solat berjemaah… semua amal-amal agama ini akan dibuka pahalanya kelak apabila kita sudah meninggal dunia...

Bahkan apabila seseorang itu telah kembali kepada Allah… maka dia minta balik ke dunia semula… bukan nak minta balik dalam masa yang lama, bukan setahun, bukan dua tahun… bukan sehari.. tapi sesaat pun sudah cukup baginya… Allah dah beri kita hidup 60 tahun, 70 tahun… dulu yer masa hidup tak nampak perkara ini… tapi apabila sudah meninggal baru nampak keadaan yang sebenar... tempat kita di mana, roh kita bersama dengan siapa… bersama roh-roh orang soleh ker, roh para sahabat, roh para nabi, ataupun roh orang-orang kafir orang mungkar dan sebagainya…

Nak balik ke dunia walau satu saat… walau satu saat… bukan nak lihat keindahan dunia dan sebagainya… tapi hanya nak ucapkan satu Subahanallah… kerana apa, alim ulama ada beritahu apabila kita ucap satu tasbih maka ganjarannya sangat2 besar… di akhirat kelak satu Subahanallah sahaja sudah membezakan tingkat dan darjat dalam syurga…

Hari ini kita tahu nilai-nilai di dunia… kita tahu nilai SPM, Diploma, Ijazah, Master, Phd… Semua orang faham nilai2 ini.. tapi nilai2 agama jarang kita dengar dan jarang kita ceritakan… jadi kita orang islam kita kena bersyukur lah.. kerana apa.. dalam banyak-banyak manusia yang ada kat atas dunia ini hanya orang islam macam kita ini yang ada kalimah Lailahaillallah… orang yang sangat mulia disisi Allah swt… yang tiada kalimah ini, Allah tidak lihat dan tidak pandang… tapi kita yang ada kalimah inilah yang Allah pandang…

Dikatakan bahawa, jika tidak ada seorang pun yang tahu ucapkan kalimah tauhid ini, semua tempat di dunia ini tidak ada orang yang beriman dan ucap kalimah ini di Timur, Barat, Selatan dan sebagainya… maka Allah akan kiamatkan dunia ini… dah tak bernilai lagi dunia ini.. Berkat ada orang yang beriman, yang taat yang amal agama ada kalimah tauhid, maka Allah kekalkan lagi dunia ini sehinga kini… turunkan hujan, bagi udara, bagi rezeki dan bermacam-macam nikmat lagi yang Allah berikan… ini semua berkat ada orang islam…

Kita kena bersyukur pada Allah swt.. kerana jika seorang islam itu taat dan amal perintah agama, maka Allah beri ia pahala… tapi orang yang bukan islam, walaupun dia buat amal kebajikan, bersedekah, tolong orang lain dan sebaginya… tapi Allah tidak beri pahala kepadanya… Allah balas segala kebaikan orang bukan islam tersebut didunia… tapi bila mati kelak, mati tanpa iman, maka Allah akan masukkan ke neraka jahanam… tempat kembali yang seburuk-buruknya… Na’uzubillah…

Orang islam macam kita ini… bila kita beriman, taat perintah Allah, tidak syirik kepada Allah… walaupun kita miskin, kita tidak ada apa-apa… harta dan kemewahan dunia… hidup pun tak lama 60 dan 70 tahun dan bila kita mati dengan iman, ucap kalimah lailahaillallah, maka sekecil-kecil syurga yang kita dapat, alim ulama bagi tahu… sepuluh kali besarnya dunia ganjaran syurga kita dapat… itu yang kita kan dapat jika iman kita sebesar zarah, sebesar biji sawi… terlalu kecil, tapi diberi ganjaran sepuluh kali besarnya dunia… Masya-Allah…

Syurga ini merupakan sebuah tempat yang hebat, penuh dengan ketenangan dan kesenangan… tempat yang sebenar-benarnya kita tuju… itu pun kita tidak mampu nak bayangkan bagaimana kehebatan dan kecantikan syurga macam-mana… akal kita terbatas dalam perkara tersebut… terlalu hebat… tidak seperti yang kita gambarkan dan bayangkan… malah lebih daripada itu sebenarnya… penuh dengan nikmat yang berterusan…

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan” (Luqman: 8).

Apa yang ada di syurga merupakan apa yang tidak pernah terlintas dalam fikiran, terbayang oleh manusia… kenikmatan yang tidak pernah dilihat oleh manusia… kenikmatan yang sebenar-benar nikmat…

Hari ini nikmat kita di dunia… sebagai contoh kita berasa haus dan lapar… maka apabila kita minum segelas air… sudah sangat-sangat berasa nikmat… kita minum lagi dan lagi.. sehingga kita berasa muak… sudah tidak ada nikmatnya… tetapi bila di syurga kelak… bila kita minum kali yang pertama.. kita akan berasa sedap.. kali kedua bertambah sedap… ke tiga bertambah-tambah sedap… dan seterusnya semakin sedap dan sedap… semakin nikmat semakin nikmat… itu di syurga… sebaliknya didunia…

Jadi disyurga kelak, Allah akan sediakan apa yang kita inginkan di dunia dulu… jika di dunia Allah haramkan orang islam meminum arak, maka di syurga kelak Allah akan sediakan arak untuk orang islam… sungai arak… arak yang tidak memabukkan… penuh dengan kenikmatan.. tidak seperti di dunia di mana araknya memabukkan dan melalaikan… madu di dunia pun sekarang jika kita ikutkan harga semasa sungguh mahal… madu tualang misalnya… RM 60, RM 100 sebotol, seliter dan sebagainya… sungguh mahal… tapi disyurga kelak… Allah akan sediakan sungai madu yang mengalir di bawah syurga Allah… begitu juga dengan susu… Allah akan sediakan sungai susu di syurga kelak.. sungai susu yang mengalir dibawah syurga Allah… kita minumlah sepuas-puasnya.. kita tidak akan mabuk… malah bertambah nikmat… dan semakin bertambah nikmat…

Hari ini.. di dunia… kebanyakan perkara orang islam tak boleh buat… tidak seperti orang bukan islam… tapi bila kita sabar, dengan iman kita taat perintah Allah… Allah swt akan tunaikan segala keinginan kita di hari akhirat kelak… tapi dalam dunia ini kita kena taat segala perintah Allah terlebih dahulu… keinginan kita di dunia hendaklah sama dengan keinginan Allah… Allah nak buat apa kita buat, kita buat… Allah suruh kita solah maka kita solat… Allah suruh kita memakmurkan masjid, maka kita memakmurkan masjid… Allah suruh kita buat kebaikan, maka kita banyakkan kebaikan.. Allah suruh kita tinggalkan larangan Allah, maka kita tinggalkan segala larangan Allah… kita buat segala suruhan dan perintah Allah tidak lama sebenarnya… 60 tahun, 70 tahun… selagi kita bersabar dengan perintah dan larangan Allah… insyaAllah bila kita mati kelak.. maka kita orang yang Berjaya disisi Allah…

Kejayaan yang sebenar apabila kita mati adalah mendapat keredaan dari Allah swt… bila kita dapat redha Allah, maka semua kita akan dapat.. kita akan dapat syurga Allah… penuh dengan kenikmatan… dikatakan untuk ahli syurga dihidangkan saprah makanan untuknya sejauh berbatu-batu panjangnya… bermacam-macam jenis makanan terhidang untuknya… semuanya penuh kenikmatan… sehingga diceritakan bahawa seorang ahli syurga telah memakan buah pisang dengan banyaknya dek lantaran kenikmatan buah pisang tersebut… sehingga ditegur oleh malaikat untuk mencuba buah-buahan yang lain selain buah pisang… disebabkan kenikmatan buah pisang tersebut maka dia tadi tidak sanggup memakan selain buah pisang… “cuba kamu lihat dibelakang kamu.” Kata malaikat… bila ditoleh orang tadi maka dilihatnya segunung kulit buah pisang yang dia makan tadi dibelakangnya… sungguh nikmat sehingga tidak terasa… apatah lagi buah-buahan yang lain… Subahanallah…

Ini semua hanyalah bayangan dan gambaran semata-mata… apa yang pasti ia lebih hebat daripada ini… di syurga tidak ada tandas… tidak ada qada’ hajat.. kecil atau besar… kita makan banyak mana sekali pun kita tidak akan buang air besar dan kecil… sebaliknya keluar air peluh yang wangi dari rongga-rongga badan kita… kentut pun tiada di syurga… ini lah hebatnya syurga.. yang Allah sediakan untuk orang-orang yang beriman….

Orang yang ketika didunianya taat perintah Allah dengan penuh kesabaran… sabar yang sekejap… sebelum kita mati… apa yang nak diberi tahu bahawa tujuan kita adalah akhirat… tempat yang kekal abadi… tempat yang sebenarnya kita akan pergi… dunia ini hanya sementara sahaja… gurau-gurau senda sahaja… tapi inilah tempat-tempat yang paling penting kepada manusia.. dunia inilah.. apa yang kita usahakan di dunia akan memberi kesan selepas kita mati…

Kita akan berada di alam kubur beribu-ribu tahun.. sebelum ini kita di alam roh… alam yang mana kita ditempatkan dengan roh-roh yang lain, usia yang sama semuanya… Cuma jasad kita sahaja yang dihantar pada masa-masa yang berlainan… ketika itu kita berjanji dengan Allah… Allah berkata “Siapa Aku” maka semua kita berkata bahawa Allah adalah tuhan kita, Allah yang memberi rezeki, Allah yang memelihara, yang memberi manfaat… dan kita yakin dengan Allah ketika di alam roh… maka Allah nak uji penyaksian kita tersebut dengan menghantar kita semua ke dunia ini… dengan asbab-asbab yang tertentu.. dunia yang sedang kita pijak… maka didunia ini kita diuji dengan segala macam ujian.. semuanya adalah untuk melihat sejauh mana penyaksian kita kepada Allah…

Maka ada diantara kita yang lemah dan semakin hilang keyakinan kepada Allah… bila kita ditimpa musibah… ditimpa segalam macam sakit… maka kita akan ingat kepada ubat.. kita yakin dengan doktor yang merawat… tapi kita langsung tidak ingat bahawa yang memberi sakit dan sembuh adalah Allah swt… kita tidak pernah beristighfar kepada Allah yang memberi sakit… kita tidak minta pertolongan daripada Allah… kita tidak yakin yang beri sembuh adalah Allah dan beri sakit juga adalah Allah…. Inilah yakin kita sebenarnya…

Oleh itu… mari kita kembali kepada Allah… dan inilah hakikat kalimah tauhid kalimah yakin iaitu lailahaillallah… “Tiada Tuhan Melainkan Allah”… maksud sebenarnya adalah Allah Maha Kuasa dan makhluk sedikitpun tiada kuasa… kita kena yakin bahawa apa-apa yang berlaku atas muka bumi ini adalah di atas kekuasaan Allah… kita perlu banyak menceritakan kebesaran Allah kepada semua manusia… dengan ini maka mudah kita untuk ucap kalimah lailahaillallah di akhir hayat kita kelak.. Insayaallah…

2 comments:

zawq said...

di dunia, wujud juga syurga. :)

syurga yang dipilih di dunia ialah redha kepada qada'-nya, dekat hati kepada-nya, bermunajah kepada-nya, dan menyingkap tabir yang ada diantara kamu dan dia.

//pandanglah akhirat sekadar mata mu memandang dunia, tetapi pandanglah dzat sehingga engkau hilang di dalam-nya//

Luqiem said...

Subahanallah....