17 November 2009

Rahsia Cemerlang Dalam Peperiksaan...

Alhamdulillah… Segala Puji Bagi Allah, Tuhan yang menguasai Hari Pembalasan… Selawat & Salam ke atas Junjungan Besar Nabi kita Muhammad SAW… Keluarga dan para Sahabat Baginda…

Insya-Allah esok (18-Nov-2009), semua pelajar yang mengambil SPM dan STPM seluruh negara bakal menduduki peperiksaan utama masing-masing… Pasti debaran dan rasa takut menyelubungi setiap pelajar yang terlibat… Entah apa yang ditakutkan hanya diri pelajar itu sendiri yang lebih mengetahuinya…

Esok juga mereka akan diuji minda dan fizikal… bagaimana ketahanan minda dan fizikal tersebut mampu menjawab tiap persoalan yang sememangnya seringkali menjadi penentu kejayaan dan kegagalan mereka…

Kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua tetang Rahsia Cemerlang Dalam Peperiksaan… Saya sudah mengalami pelbagai peringkat peperiksaan, bermula dari sekolah rendah, sekolah menengah sehinggalah ke institusi pengajian tinggi… semuanya sudah saya lalui… Begitu juga dengan anda… Yang belum, bersedialah….

Untuk apa sebenarnya kita diuji… tujuan utama adalah untuk menilai kefahaman akademik yang kita pelajari dalam tempoh-tempoh tertentu…. Minima tempoh kita belajar sesuatu subjek adalah dua tahun… dari tingkatan empat ke tingkatan lima… begitu juga dari Lower Six ke Upper Six…

Tempoh masa inilah rahsia cemerlang untuk berjaya dalam peperiksaan… Dulu saya sering diingatkan oleh guru bahawa mulai dari anda menjejakkan kaki ke tingkatan empat atau lower six.. disinilah kecermelangan anda bermula… bagaimana corak permulaan kita, begitulah pengakhirannya…

Permulaan yang baik akan membuahkan hasil yang kita inginkan… iaitu kejayaan..! “Saya nak berjaya, orang lain boleh, kenapa saya tidak…”

Tahukah anda, kenapa kita membaca? Kita membaca untuk mendapatkan maklumat / info / ilmu tentang sesuatu… tentang pelbagai perkara, perkara yang mungkin berkaitan minat, kerjaya, hobi dan sebagainya… Inilah rahsia cemerlang untuk berjaya dalam peperiksaan… MEMBACA!

Secara kesimpulannya, jom membaca…. Jika anda membaca saya jamin anda akan berjaya dalam apa sahaja bidang.. bukan dalam pelajaran semata-mata, tetapi apa sahaja bidang yang anda ingin ceburi…

Esok adik saya sendiri akan menyertai sejumlah ribuan pelajar seluruh Negara berhempas-pulas menjawab soalan yang menguji akal minda mereka.. Selamat Berjaya Along ucapkan… buat memolek exam tu!

No comments: