21 January 2009

PELIHARALAH SALAM KEISLAMAN


Islam datang untuk menyatukan hati agar menjadi umat yang kukuh dan bersatu. Namun semuanya itu hanya dapat dicapai dengan kedamaian. Salah satu caranya ialah memasyarakatkan dan menyebarluaskan pemberian salam agar terbina cinta, kasih sayang dan kerukunan.

Rasulullah saw bersabda : “Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman, dan kamu tidak akan beriman sehingga kamu saling berkasih sayang. Mahukah aku tunjukkan kepada kamu suatu perbuatan yang jika kamu lakukan maka kamu akan saling berkasih sayang? Sebarkanlah salam diantara kamu.” (Hadis Riwayat Muslim)

As-Salam adalah salah satu dari nama Allah SWT. Dalam Al-Quran tercatat dalam 33 tempat. As-Salam adalah ucapan penghormatan anak Adam sejak manusia dicipta.

Nabi SAW bersabda : “Sesudah Adam dicipta, Allah SWT menyuruh Adam agar menemui para malaikat. Berilah salam kepada kepada mereka dan dengarkanlah jawapan penghormatan mereka. Sesungguhnya ia penghormatan bagimu dan bagi keturunanmu. Adam lalu berkata ‘Assalamualaikum’. Para malaikat membalas ‘Assalamualaika warahmatullah’.”

Oleh itu salam menjadi ucapan penghormatan penghuni syurga sebagaimana dalam firman-Nya, “Salam penghormatan kepada mereka pada hari mereka menemui-Nya iaitu ucapan Salam.” (Al-Ahzab: 44).

Salam adalah penghormatan Islam, kaum muslimin, para malaikat dan penghuni syurga. As-Salam menyebarkan kedamaian, keamanan dan ketenteraman untuk menyatukan keluarga, masyarakat dan seluruh umat manusia seluruh dunia.

* Mari kita sebarkan salam kepada seluruh muslimin dan muslimat di mana-mana sahaja kita jumpa, dengannya kita akan lebih berkasih-sayang dan akan meningkatkan iman kita. Assalamualaikum...

No comments: